mieke in bolivia

zondag, oktober 15, 2006

jah ik leef nog

zo hier zijn we dan weer. even een korte samenvatting van de laatste maand. ik ben na lang gezucht en geklaag toch uit men gezin geraakt en men nieuw maar tijdelijk gezin valt reuze mee. woensdag krijg ik men vast gezin.

ondertusse heeft het land eventjes op zen kop gestaan. er waren overal blokkades en iedereen vreesde voor het ergste. eigenlijk was het wel grappig heel het centrum werd bezet maar er was zo goed als nergens politie te zien. in 2003 zijn er naar het schijnt enkele mensen getorven na tussenkomst van politie en daarom blijven ze nu gewoon weg. ondertusse in het hier in la paz al wel wat gekalmeert er is trug school enzo dus ik denk dat het grotendeels wel is opgelost.
ja veel weet ik er niet over. bolivianen zijn mensen die niet echt vertellen wat er aan de hand is. na 20 keer vragen kunt ge als geluk hebt een vaag antwoord krijgen maar het weten dat zult ge nooit.

natuurlijk heb ik niet stil gezeten. men familie heeft mij meegenomen op een uitstapje naar het titicaca meer. prachtig en imens groot. echt volgens mij bijna even groot als genk. ge kunt het niet helemaal zo groot. na een boot tochtje en een lekker vers gevangen vis zijn we weer naar huis gekeerd. we moesten door el alto rijden ( het arme buiten gebied van la paz) ik geraak er toch niet aan gewoon die armoede overal.

de pracht van het land maakt wel veel goed. ondertusse is men maag zo goed als genezen en geniet ik volop van het boliviaanse eten en voor het fruit dan. ze hebben hier echt alles ik snap niet echt waarom het land arm is. ze hebben hier zilver goud mineralen alle soorten groenten en fruit. alle soorten klimaat types die ge in de wereld terug vind. ongelofelijk mooie toeristise plaatsen maar geen enkele toerist en zo arm als de straat.
de president wil dan ook het communisme invoeren omdat 25 procent van de bevolking 2 a 3 huizen heeft en de rest heeft nix. deze herverdelings oproep valt natuurlijk niet bij iedereen in goede aarden. ik vraag me af wat ze gaan goed persoonlijk weet ik niet goed of ik de president goed vind ofniet. hij kan nogal rare uitspraken doen. maar ik denk wel dat hij het goed bedoelt eens mijns spaans beter is zal ik eens op onderzoek uitgaan van wat er nu iegenlijk allemaal aan de hand is.

zo dit was het weer voor even. ik zal proberen niet weer een maand te wachten voor ik hier iets nieuws post.
ondertusse sorry voor mijn nederlands maar ik denk zelfs al in het engels dus woorden vinden en laat staan zinnen schrijven in het nederlands word heeel moeilijk.

groetjes mieke